حجاب در سلیمانیه باعث شد ۲۷ زن روانه بیمارستان شوند و یک نفر هم به خاطر حجاب فوت کرد

اهانت و گستاخی تلویزیون حکومت اقلیم کردستان به بانوان مججبه و مذهبی؛

دیارونادیار:(ن کیانی):”حجاب در سلیمانیه باعث شد ۲۷ زن روانه بیمارستان شوند و یک نفر هم به خاطر حجاب فوت کرد!”:این تیتر اول سایت و تلویزیون رووداو اقلیم کردستان عراق منتسب به نیچروان بارزانی است!

تلاش این تلویزیون تفرقه افکن و ضد ایران و ضد دین بارزانی ها برای تشویق و ترغیب زنها به بی حجابی بسیار قابل تامل است!

این در حالی است که سران کردستان عراق بر این باورند در دولت کردی دین و مذهب آزاد است و حکومت کردی حق اهانت به دین و مذهب را نداشته و به پوشش ها احترام می گذارد!

شعاری دروغ و عوام فریبانه در حکومتی است  که قصد برگزاری رفراندوم هم دارد! اما مردم منطقه خود را بخاطر نوع پوشش شان به تمسخر می گیرد.!

این تلویزیون در تیتر اول سایتش می نویسد:

“حیجاب لە سلێمانی ۲۷ ژنی رەوانەی نەخۆشخانە کردووە”

ترجمه(حجاب باعث شده در سلیمانیه ۲۷ زن روانه بیمارستان شوند!!)

در ادامه این خبر نوشته شده؛

حیجاب لە سلێمانی ۲۷ ژنی رەوانەی نەخۆشخانە کردووە

بەپێى توێژینەوەیەک، هەر ۲۰ رۆژ جارێک خانمێکى باڵاپۆش لە سلێمانی دەمبووس قووت دەدات

رووداو

لەماوەی رابردوودا چەندین خانمی باڵاپۆش

 بەهۆی قووتدانی دەرزیی بەستنی لەچک (دەمبووس) گەیێندراونەتە نەخۆشخانەی فێرکاریی نەشتەرگەری لە سلێمانی، لەوێ بە رێگای جیاواز دەرزییەکان لە سییەکانیان دەرهێنراوە، بەڵام یەکێکیان گیانى دەرچوو 

توێژینەوەیەکی زانستیی نوێ ل

ە سلێمانی، سەرنجی خستووەتە سەر گرفتێکی خانمانی باڵاپۆش، ئەویش قووتدانی دەرزیی لەچکبەستنە بە رێکەوت. توێژینەوەکە لە

لایەن سێ پزیشکی پسپۆڕی نەشتەرگەریی سنگ و دڵ و بۆڕییەکانی خوێن: (د.ئارام بارام، د.فەهمی حوسێن کاکەمەد و د.دیلان ئەحمەد بەکر) کراوە و کۆتایی حوزەیرانی ئەمساڵ لە جۆرناڵێکی زانستیی نێودەوڵەتی بەناوى (Journal of International Medical Research)بڵاوکراوەتەوە 

{ترجمه:در روزها و ماههای اخیر دهها زن محجبه

با مانتوهای پوشیده و بخاطر روسری سر کردن،راهی بیمارستان سلیمانیه شده اند.در بیمارستان هم یکی از آنها به همین خاطر فوت کرده است! یکی از کارشناسان در سلیمانیه می گوید؛

خانمهای محجبه باید هوشیار باشند و در خصوص این حجاب به آنها هشدار می دهیم مراقب سلامتی شان باشند!

خیلی از خانمهای محجبه بخاطر سنجاق روسری هایشان خفه شده و مرده اند!

در این گزارش مفصل این تلویزیون تلاش کرده تا می تواند از مضرات حجاب گفته و محجبه ها را تشویق به بی حجابی کرده و با ذکر دلایل پوچ پزشکی به خواننده القا کند،سلامتی شان در گرو بی حجابی است!

حجاب نماد جامعه اسلامی در کردستان عراق است

 و اکثریت مردم این منطقه مذهبی هستند.در کردستان عراق مذهبی ها و محجبه ها را حتی به داعش تشبیه می کنند تا به این شکل مانع حتی ریش گذاشتن مردم مذهبی این منطقه هم بشوند و این یک سیاست و تاکتیک غیراخلاقی از سوی سردمداران این حکومت است.

همین سیاستها باعث ترویج بی حجابی و حتی فحشاء شده است.

بنابر این زمانی می توان حجاب حقیقی و پایدار در جامعه مشاهده کرد که شالوده های آن یعنی حیا و عفاف در جامعه به خوبی استوار شده باشند و نکته کلیدی در جنگ نرم، هدف گرفتن حیا و عفاف توسط دشمن در جامعه است که به تبع آن بدحجابی را دامن میزند .

در همه ادیان آسمانی توصیه به حیا و عفاف دیده می شود و عفاف یک موضوع جهانی است.

تا آنجا که برخی از رادیکال ترین

فمینیست ها مانند سیمون دوبوار پاکدامنی را امری طبیعی می داند و پاک دامنی و عفاف را مفهومی ثابت و مطلوب بر می شمارد .

و آنطور که در تاریخ جهان نقل شده است: تنها زنان روسپی و مجرمین آماده اعدام با کمترین پوش و نیمه برهنه در انظار ظاهر می شدند و شان اجتماعی هر زنی که بالاتر بود حجاب و پوشش کاملتری نیز بر سرو تن داشت .

یک جامعه شناس امریکایی می گوید در کشور های غربی که به بی بند و باری شهره گشتند روند آرامی در جریان است که ندای بازگشت به عفاف را سر میدهد و نهضت

 های بازگشت به عفاف و بازگشت از مسیر انحراف اخلاقی در حال توسعه است .

میشل هونلیک نویسنده اسلام ستیز

فرانسوی می نویسد: جنگ بر ضد اسلام گرایی با کشتن مسلمانان فایده ای ندارد و فقط با فاسد کردن انها می توانیم به پیروزی برسیم پس باید بجای بمب بر سر آنها دامن کوتاه ریخت .

 در هر جامعه ای که حیا و پوشش منش و رفتار مردم آن جامعه باشد سلامت اخلاقی، رفتاری و فکری به آن جامعه حاکم خواهد شد همچنان که  اگر بی حیایی دامن گیر جامعه ای گردد فساد اخلاقی و رفتار و افکار باطل در جامعه جریان می یابد و آینده ای تاریک همراه با انحطاط را پیش روی جامعه قرار می دهد و بجای آرامش روانی اضطراب و ناامنی جایگزین خواهد شد.

یکی از شبهاتی که نسبت به حجاب مطرح می شود این است که حجاب محدودیت است در حالیکه حجاب نه تنها محدودیت نیست بلکه ابزار بازدارنده برای مزاحمان و مصونیتی است که ف

رصت حضور زن در عرصه های گوناگون اقتصادی و اجتماعی را افزون می کند .

دلیل آسیب پذیری زن ظاهر جذاب اوست و خطرات مردان بیماردل، لذا زن برای ایفای نقش اجتماعی خود بهتر است به گونه ای در جامعه ظاهر شود که دچار اضطراب درونی نشود چنانچه در قران کریم سوره احزاب آیه ۵۹ حجاب زنان را برای آرامش و عدم اسیب پذیری آنان ذکر می کند .

اما تلویزیون بارزانی ها باید بداند که از جمله مهمترین آموزه‌های دینی در فرهنگ اسلامی توجه به حیا و حفظ حجاب در روابط فردی و اجتماعی با دیگران است.

در منابع اسلامی بخصوص در قرآن کریم آیات و روایات فراوانی در اهمیت و ضرورت این موضوع وجود دارد. البته نباید فراموش کرد که این دستور دینی تنها مختص به آیین مقدس اسلام نبوده است بلکه در سایر ادیان نیز شاهد توجه به مقوله حجاب و حیا در زندگی هستیم هرچند که در بین سایر ادیان این موضوع به درستی اجراء نمی‌شود؛ ولی عموم مسلمین خود را به حفظ حدود شرعی حجاب ملزم دانسته و برای آن احترام و ارزش بسزایی قائل هستند. در واقع حفظ حجاب به عنوان حفظ یکی از مقدسات اسلامی که آثار و برکات فراوانی بر آن مترتب است، مورد رعایت و توجه خاص قرار دارد. در این نوشتار سعی داریم به پنج مورد از فوائد و برکات حفظ حجاب اشاره کنیم .

از جمله مهمترین آثار وبرکات حفظ حجاب در زندگی تحصیل رضایت خدای متعال و تقویت حالات  معنویت در زندگی است. چراکه با رعایت این دستور الهی در واقع به اوامر الهی احترام گذاشته از این رو به این واسطه در جهت رضایت الهی قدم برداشته ومیتوان به حالات معنوی خود کمک نمود. از آنجایی که حفظ حجاب در زندگی ارتباط مستقیمی با صفت اخلاقی حیا و عفت در زندگی دارد. حافظان حیا و عفت و حجاب در عرصه زندگی مورد توجه و عنایت خاص الهی قرار دارد.  از پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه‌واله‌و‌سلم) نقل شده است که فرمودند:‌ «إنَّ اللّه‏َ یُحِبُّ الحَیِىَّ الحَلیمَ العَفیفَ المُتَعفِّفَ؛[۱]خداوند انسان با حیاىِ بردبارِ پاک دامنى را که پاکدامنى مى‏ورزد، دوست دارد». شاید بعضی افراد این توهم ایجاد شود که موضوع حیا و عفا هیچ گون

ه ارتباطی با حجاب ندارد؛ ولی آنچه یقینی  صحیح  به نظر می‌رسد، این است که رعایت حجاب و باور به آن حاصل ضمیر پاک و نجیب و حیا و عفت درونی است که در ظاهر افراد بروز و ظهور پیدا کرده است .

هرچند بعضی از افراد به واسطه نداشتن روحیه عزت و اعتماد به نفس برای اقناع و آرامش خود رو به سوی بی‌حجابی می‌آورند، ولی با یک تحقیق میدانی و آماری بین افراد با حجاب و بی‌حجاب به روشنی نتایجی بدست می‌آید، که ماحصل آن این است افراد باحجاب به واسطه عدم تمایل به عشوه گری و خود نمایی در روابط اجتماعی از آرامش زیباتری برخوردار هستند. در واقع اقناع خود به وسیله مدگرایی و برهنگی نمی‌تواند موجب آرمش روح باشد بلکه تشویش‌های روحی افراد را بیشتر نموده و روحیه آرامش را از آنها سلب می‌نماید. خداوند متعال خالق انسان که به نیاز واقعی انسان واقف و راه رسیدن به آرامش او را از همه بهتر می‌داند از این چنین عشوه‌گرهای غیر شرعی نهی می‌فرماید: «وَ قَرْنَ فی‏ بُیُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّهِ الْأُولى؛[احزاب/۳۳]‏ و در خانه‏هاتان آرام گیرید، و به شیوه جاهلیت پیشین به خودنمایى بیرون نیایید ».

رابطه استحکام خانواده و رعایت حجاب را می‌توان این چنین شرح داد که زن و مرد در خانواده با تمرکز داشتن به خواسته‌های‌ به حق اعضای خانواده  در مسیر رسیدن به ایجاد کانون گرم و صمیمی قدم برمی‌دارند و تمام همت خود را برای نیل به این مهم صرف می‌نمانید، این در حالی است که زنان عشوه‌گر و خود آرا در بسیاری از موارد در این خصوص به علت توجه به بیرون خانواده با کم کاری‌های مواجه می‌شوند، در واقع توجه و اهمیت بسیار به خود نمایی و تبرج در  بیرون خانه رفته رفته موجب تحلیل و ضعف قوای روحی و اخلاقی شده و صبر و عدم آرامش را برای این چنین افرادی به دنبال خواهد ‌آورد .

از جمله آثار و فواید ارزشمندی که فلسفه حجاب از آن بهره می جوید این است که؛

 حجاب به زن یک هویت الهی می‌بخشد، برخلاف تفکر و فرهنگی که از زن استفاده ابزاری و تجاری می‌نماید و او را کالای فروش تبلیغاتی خود می‌نماید اسلام برای زن هویت الهی و عرشی معرفی می‌نماید که در زندگی دنیایی خود وظیفه دارد در حفظ و صیانت از آن تمام همت خود را بگمارد. در واقع رعایت حجاب و تقویت فرهنگ آن به تقویت گوهر الهی  که در وجود تمام افراد بخصوص زن  نهاده شده کمک دو چندان می‌نماید و به دیگران اجازه نمی‌دهد که با جنس زن به مثابه حیوانی که تنها وسیله اطفاء قوه شهویه است برخورد نماید: کما اینکه خدای متعال در قرآن کریم نیز رعایت حجاب را موجب طهارت قلب انسان معرفی می‌نماید :

«وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِن؛[حجرات/۵۳] بلکه از پشت پرده و حجاب با آنها صحبت نمائید و این طور سؤال نمودن از آنها باعث پاکى قلب شما و آنها است ».

رعایت حجاب و عفاف در جامعه موجب جلوگیری از بسیاری از منکرات و آسیب های اجتماعی می‌شود. با حفظ و رعایت شئونات اسلامی و رعایت حجاب اسلامی مسیر طمع ورزی به نوامیس و کاهش می‌یابد. از آنجایی که همه انسانها در درون خود امیال و غریره های گوناگونی دارند، توجه نداشتن به مورادی که باعث بیرون رفت این امیال از حالات تعادلشان میشود بسیار خطرناک و آسیب آفرین خواهد بود،

برای نمونه افرادی که در سنین جوانی و نوجوانی به سر می‌برند، با شکوفایی غریزه جنسی نسبت به محرک‌های این موضوع بشدت واکنش نشان می‌دهند ازجمله مورادی که باعث افزایش و شدت این غریزه می‌شود صحنه‌های نا مناسب و تحرک آمیز جنس مخالف است. با قوه یافت این غریزه و عدم دست رسی به اطفاء درست و شرعی آن شاهد هستیم جوانان دست به کراهای هنجار شکن و خطرناکی می‌زنند .

سخن آخر :

شناخته شدن انسان به ایمان و عفاف،سالم ماندن از طمع دیگران را به دنبال دارد. از آیه ۵۹ سوره احزاب استفاده می شود که چادر به سر کردن و پوشاندن زن موجب می شود تا بینندگان بفهمند که این زن، مسلمان و مؤمن و پاک است و ملعبه دست هوسرانان نیست. « یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیما؛[احزاب/۵۹] اى نبىّ اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم به زنها و دختران خود و زنهاى مؤمنین بگو (وقت بیرون آمدن از خانه) بخود نزدیک کنند خمار و چادرهاى خود را تا اینکه بعفّت و نجابت) شناخته شوند و از مردمان هوس‏رانان اذیّت نکشند و همیشه خداوند آمرزنده و مهربان است. 

این مطلب را برای تلویزیون بارزانی ها(رووداو)فرستادم اما متاسفانه همانطوریکه انتظار داشتم،حاضر به انتشار و پخش آن در تلویزیون و سایت شان نشدند!چون به نفع شان نبود.اما بنده بعنوان خبرنگار حوزه بین الملل و امور منطقه ای وظیفه خود دانستم در جهت حمایت از بانوان محجبه،پاسخ دروغ های این تلویزیون در خصوص حجاب را بدهم.

“نادر کیانی/خبرنگار حوزه بین الملل و امور منطقه ای”

……………………………………………………………………………………………………..

متن کامل گزارش تلویزیون رووداو اقلیم کردستان عراق در جهت تشویق و ترغیب بانوان به بی حجابی؛

حیجاب لە سلێمانی ۲۷ ژنی رەوانەی نەخۆشخانە کردووە

بەپێى توێژینەوەیەک، هەر ۲۰ رۆژ جارێک خانمێکى باڵاپۆش لە سلێمانی دەمبووس قووت دەدات

رووداو- سلێمانی

لەماوەی رابردوودا چەندین خانمی باڵاپۆش بەهۆی قووتدانی دەرزیی بەستنی لەچک (دەمبووس) گەیێندراونەتە نەخۆشخانەی فێرکاریی نەشتەرگەری لە سلێمانی، لەوێ بە رێگای جیاواز دەرزییەکان لە سییەکانیان دەرهێنراوە، بەڵام یەکێکیان گیانى دەرچوو 

توێژینەوەیەکی زانستیی نوێ لە سلێمانی، سەرنجی خستووەتە سەر گرفتێکی خانمانی باڵاپۆش، ئەویش قووتدانی دەرزیی لەچکبەستنە بە رێکەوت. توێژینەوەکە لەلایەن سێ پزیشکی پسپۆڕی نەشتەرگەریی سنگ و دڵ و بۆڕییەکانی خوێن: (د.ئارام بارام، د.فەهمی حوسێن کاکەمەد و د.دیلان ئەحمەد بەکر) کراوە و کۆتایی حوزەیرانی ئەمساڵ لە جۆرناڵێکی زانستیی نێودەوڵەتی بەناوى (Journal of International Medical Research) بڵاوکراوەتەوە 

ئەنجامدەری سەرەکیی نەشتەرگەرییەکان، پرۆسەکانی دەرهێنانەوەی دەرزییەکان و بەدواداچوونی باری تەندروستیی نەخۆشەکان، پڕۆفیسۆری یاریدەدەر د.ئارام بارام بووە. بەڵام هەر سێ توێژەرەکە د.فەهمی حوسێن کاکەمەدیان سەرپشک کردووە لەبارەی توێژینەوەکە بۆ میدیا بدوێ. توێژەرەکان ناوی (کۆنیشانەی حیجاب) بە ناوێکی گونجاو دەزانن بۆ روونکردنەوەی ئەم حاڵەتە 

د.حوسێن فەهمی کاکەمەد، بە (رووداو)ی گوت: “مەبەستمانە بەهۆی ئەم ناوەوە ئاسانتر پەیامەکە بگاتە خانمانی باڵاپۆش و هۆشیاریان بکەینەوە سەبارەت بەو گرفتە، بەهیچ جۆرێک پاڵنەری ئایدیۆلۆژی و سیاسی لە پشت ئەم ناوەوە نییە، نەمانویستووە تانە لە پۆشاکی هیچ کەسێک بدەین “. 

وەک لە توێژینەوەکەدا هاتووە، لە ماوەی ساڵ و نیوێکی توێژینەوەکەدا ۲۷ خانمی باڵاپۆش بەهۆی قووتدانی دەمبووس هێنراونەتە بەشی نەشتەرگەریی سنگ و دڵ و بۆڕییەکانی خوێن لە نەخۆشخانەی فێرکاری و بەمجۆرە چارەسەر کراون: بە نازووری نەرم (لەگەڵ بەنجی لۆکاڵی) ۱۲ یان رزگارکراون و دەرزی لە سییەکانیان دەرهێنراوە. بە نازووری رەق (لەگەڵ بەنجی گشتی) ۱۲ کەس رزگارکراون و دەرزی لە سییەکانیان دەرهێنراوە، بەڵام یەکێکیان نەتوانرا رزگار بکرێ و گیانی سپارد. هەروەها دوو کەسیش بە ناچاری نەشتەرگەریی کردنەوەی سنگیان بۆ کراوە بۆ دەرهێنانى دەرزییەکان 

د.فەهمی دەڵێ بەپێی خەمڵاندنەکانی ئەوان، لە سلێمانی هەر ۲۰ رۆژ جارێک خانمێکی باڵاپۆش دەمبووسێک بە رێکەوت قووتدەدات “ئەگەر هەموو وڵاتانی ئیسلامی هەژمار بکەین، ئەوە رۆژانە ۴۶ خانم دەمبووس قووتدەدەن “. 

توێژینەوەکە روونیکردووەتەوە هیچکام لەو ۲۷ حاڵەتەی توێژینەوەکەیان لەسەر کراوە، تەمەنیان لە ۳۰ ساڵ زیاتر نەبووە، تێکڕای تەمەنی هەموویان ۱۵ ساڵان بووە. پزیشکە توێژەرەکە دەڵێ ئەمە ئاماژەیەکی سەرنجڕاکێشە “زۆربەى حاڵەتەکان ئەوانەن کە تازە لەچک دەپۆشن، بۆیە گرنگە ئەو کەسەی دەست بە بەکارهێنانی لەچک دەکات هۆشیار بکرێتەوە لەبارەی ئەم گرفتە “. 

وەکوو پزیشکە توێژەرەکان تێبینییان کردووە، راددەی روودانی ئەم حاڵەتە لەنێو باڵاپۆشانی کوردستان، نزیکە لەوەی لە وڵاتانی دیکەی ئیسلامی هەیە 

سەرەتایەکی هاوشێوە  

ئەو خانمانەی روویان لە سەنتەرەکە کردووە و بەشداریی توێژینەوەکەیان کردووە، بە وردی مێژووی نەخۆشییەکەیان لێ وەرگیراوە. نزیکەی هەموو خانمەکان کاتێک دەرزییەکانیان قووتداوە، خەریکی بەستنی لەچک بوون و دەرزییەکانیان لەنێو دەمیان ئامادە کردووە، لەوکاتەدا بەهۆی پێکەنین، کۆکە یان قسەکردنەوە دەرزییەکان پەڕیونەتە قوڕگیان و پاشان سییەکانیان .
زۆربەشیان کاتێک سەردانی پزیشکیان کردووە کە بەهۆی حاڵەتەکەوە تووشی هەناسەتوندی یان کۆکەی درێژخایەن بوون. چارەسەرەکەش بە دەرهێنانەوەی دەرزییەکە بووە بە هەناوبین (نازوور) یان نەشتەرگەریی کردنەوەی سنگ 

د.فەهمى دەڵێت: “ئەگەر دەرزییەکە دەرنەهێنرێ، ئەوە کەسەکە تووشی هەوکردنی درێژخایەنی سییەکان دەکات، پشتگوێستنی بەردەوامیشی بەرەو پەککەوتنی هەناسەیان دەبات “. 

توێژەرەکان: مەهێڵن ئەو جۆرە دەرزییانە هاوردە بکرێن  

بە سەرنجدان لەو ئاڵۆزکارییانەی بەهۆی ئەو جۆرە دەرزییانە تووشی خانمانی باڵاپۆش دەبن، سێ توێژەرەکە داوایان لە حکومەت و لایەنە پەیوەندیدارەکان کردووە چیدی ئەو دەرزییانە نەهێننە کوردستان. هەروەک داوایان لە خێزان و کۆمەڵگە کردووە خانمە گەنجە باڵاپۆشەکان هۆشیار بکەنەوە لەبارەی ئەم جۆرە لە ئاڵۆزکارییەکانی لەچکبەستن و رێنماییان بکەن بەشێوەیەکی دروست لەچک بپۆشن 

ساڵانە چەندین توێژینەوەی لەمجۆرە لە کوردستان دەکرێن کە هەموویان رێنماییان بۆ بڕیاربەدەستان هەیە، بەڵام هیچیان بە کردەیی ناکرێن و وەکوو مەرەکەبی سەر کاغەز دەمێننەوە، پسپۆڕێکیش ئەمە بۆ نائەکادێمیبوونی بەرپرسانی کوردستان دەگێڕێتەوە 

د.عەبدولفەتاح هەورامی، بەرپرسی بەشی توێژینەوە زانستییەکان لە بەڕێوەبەرایەتی گشتی تەندروستی سلێمانی، دەڵێت کاری دروست لە بڕیاری دروستەوە دێ، بڕیاری دروستیش لە زانیارییەوە، زانیارییش دەبێ لەسەر بنەمای داتای دەستکەوتوو بێ کە توێژینەوەکان چنگی دەخەن “گەشەکردنی وڵات بەبێ توێژینەوە مەحاڵە، بڕیاری دروست هەرگیز بە بنەمایەکی هەڕەمەکییەوە لەدایک نابێ، بڕیاربەدەستانی ئێمە چونکە کەسانی تەواو ئەکادیمی نین، ئەوەی لایان گرنگ نەبێ رێنماییەکانی توێژەران و توێژینەوە زانستییەکانە “. 

هەورامى کە دکتۆرای هەیە لە پزیشکیی کۆمەڵ و مامۆستای زانکۆی سلێمانییە، دەڵێ بەرپرسان یان بڕوایان بە توێژینەوە نییە و کەمترین نێوەندی توێژینەوە بۆ دامودەزگاکانیان دادەنێن، یان پێیان ناگات “لە هەموو بارێکدا ئەوان خەتاباری سەرەکین، چونکە دەتوانن و لە دەسەڵاتیاندایە هەر بوارێک کە بیانەوێ چاکی بکەن، داوا لە زانکۆکان بکەن توێژینەوەی زانستییان بۆ بکەن، یان لە هەموو دەزگایەکدا نێوەندێکی توێژینەوە دابمەزرێنن و کار بە داتاکانیان بکەن “. 

لینک گزارش:

http://www.rudaw.net/sorani/lifestyle/090820176

http://www.rudaw.net/sorani/kurdistan/1302201527

1 Comment

نظر خود را ارسال کنید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.