کرد ایران – کرد ترکیه

آنچه در هفته جاری در مجلس ترکیه رخ داد جای بسی تامل است عثمان بایدمیر در مجلس ترکیه اعلام میکند که نماینده مردم کرد است و مجلس جای آشتی است در مقابل این خواست مدنی و ساده رییس مجلس ترکیه به تمسخر میپرسد آقای بایدمیر کردستان کجاست ؟

کردستان کجاست ؟

این سوالی است که من را به عنوان یک کرد ایرانی به تامل وا میدارد که ترکیه چگونه با اکراد برخورد میکند و کردها را انکار میکند و من به عنوان یک کرد ایرانی از چه جایگاهی برخوردارم و در این کشورم چگونه به من مینگرند؟

برای رسیدن به این جواب باید مقایسه ای بین وضعیت اکراد در ایران و ترکیه انجام دهم که طبق شواهد تاریخی و برپایه ای علمی استوار باشد

ترکیه :

جمهوری ترکیه در سال ۱۳۰۲ (۱۹۲۳) بر پایه اصل جدایی دین از سیاست و انکار تمامی قومیت های این سرزمین بنا شد و قتل عام وسیع ارامنه و اکراد از آنجمله اند که شدت این فشارها باعث شد از سال ۱۹۲۴ تا ۱۹۳۹، یک سلسله شورش‌هایی درمیان کردها علیه دولت مرکزی ترکیه به وقوع بپیوندد. شورش شیخ سعید پیران، قیام آرارات و قیام درسیم از مهمترین شورش‌های این دوره هستند. دولت مرکزی ترکیه با واکنش‌های سخت و خشن، کلیه شورشهای صورت گرفته را سرکوب کرد .

در بین سال‌های ۱۹۳۷ تا ۱۹۳۸ در پی قیام درسیم، ارتش ترکیه ۶۵٬۰۰۰ تا ۷۰٬۰۰۰ از کردهای علوی ساکن استان درسیم (استان تونج‌ایلی امروزی) را قتل‌عام کردند . پس از کودتای نظامی ۱۹۸۰، زبان کردی به طور رسمی در محافل عمومی و خصوصی ممنوع گشت کردهای ترکیه تا اوایل دهۀ ۹۰ میلادی (و با شدت کمتری تا اوایل دهۀ ۲۰۰۰) نمی توانستند آزادانه به زبان مادری خود تکلم کنند، بنویسند و بخوانند. آنها حتی از پوشیدن لباس کردی در شهرهای بزرگ و حتی در نزدیکی این شهرها منع می شدند .

در تلاشی برای انکار هویت کردها دولت ترکیه تا سال ۱۹۹۱ کردها را ترک‌های کوهستانی مینامیدند و این فشارها تا جایی بود که نلسون ماندلا، قهرمان مبارزه با نژادپرستی، در سال ۱۹۹۲ از پذیرش «جایزه صلح آتاتورک» سرباز زد .

بنیاد حقوق بشر دیاربکر میگوید که در سالیان ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ بیش از پنج هزار نفر از شهروندان عادی کُرد در ترکیه توسط واحد اطلاعات و ضدترور ژاندارمری کشته شده‌اند و اجساد اغلب این قربانیان کشف نشده‌است کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل هم میگوید این روند قتل عام از ماه ژوئیه ۲۰۱۵ تا دسامبر ۲۰۱۶ در جنوب شرق ترکیه ادامه داشته است . در این گزارش با اشاره به این که در جریان عملیات ارتش ترکیه در این ۱۸ ماه، دست‌کم ۲۰۰۰ نفر کشته شده‌اند و به دلیل استفاده ارتش ترکیه از سلاح‌های سنگین برخی محله‌ها به طور کامل ویران شده که در تصاویر ماهواره‌ای به خوبی این مساله قابل رویت است.

۷۰ درصد از روزنامه‌نگارانی که در سال ۲۰۱۲ در ترکیه زندانی شده‌اند، کرد بودند و تا سال ۲۰۰۲ که پارلمان ترکیه حق آموزش به زبان کردی (اگر چه اجرایی نشد) و انتشار مطبوعات کردی را به رسمیت شناخت، این ممنوعیت ها و محدودیت ها به شدت اعمال می شد

و این نگاهی گذرا بود بر تاریخ کردها در ترکیه و که کلا در یک کلام میتوان این تاریخ را اینگونه خلاصه کرد : انکار

اما من به عنوان یک کرد در جمهوری اسلامی ایران :

ابتدا به بررسی سخنان بزرگان این مملکت در مورد اکراد ایرانی میپردازیم تا دیدگاه انها را در مورد اکراد دریابیم

امام خمینی :

امام خمینى در پیام تاریخی به ملت ایران در خصوص هجرت از عراق به فرانسه از کشتار مردم کردستان ابراز تاسف و تاثر فرمودند . در روز ۱۸ بهمن ۵۷ نیز با جمعى از اهالى کردستان دیدار کردند . و پس از ان برای بار دوم در جمع روحانیون پاوه در باره ممانعت اشرار از انجام آبادانى و اصلاحات در مناطق محروم در ۱۵ شهریور ۱۳۵۸ در کردستان و مناطق محروم‏ نکات ذیل را مطرح فرمودند:

هر چه کوتاهى شده است درباره این مناطق شما و امثال شما و خصوصاً منطقه کردستان، این براى همین اشرار و مفسدین [است‏] که مجال ندادند تا حالا دولت به بازسازى و رسیدگى برسد. من راجع به مطلق علماى اهل سُنّت در هر جا باشند و خصوص علماى کردستان، با دولت صحبت کردم. آنها هم وعده کردند که همه قشرها و علماى آنجا بالخصوص مورد عنایت واقع بشوند و رسیدگى بشود

مهم این است که شما خودتان و همین طور علماى کردستان و همین طور جوانهاى شما، آنها هم کمک کنند و ایستادگى کنند در مقابل این اشرار و این اشرار را خارج کنند، این اشرار را بیرون کنند، تا یک مجالى داده بشود که ان شاء اللَّه کارها اصلاح بشود . ما در فکر همه هستیم و اسلام براى همه است؛ و ما همه در تحت لواى اسلام ان شاء اللَّه امیدوارم با رفاه و امنیّت زندگى کنیم.

در جایی دیگر میفرمایند :‌از برکات این نهضت یکی این است که طوایف مختلف را زیر یک سقف و توی یک اطاق کوچک جمع کرده است. کرد، عرب، عجم همه برادرها را در یکجا جمع کرده است.

 در تمامی این جملات تنها چیزی که دیده نشد انکار بود . تقاضای امام از دولت وقت برای رسیدگی به امورات کردستان و تمنای رفاه و امنیت برای کردستان از اهم ملاحظات امام بودند و انچه مهم است برادری است .

حضرت آیت الله خامنه ای :

حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار صدها نفر از نخبگان استان کردستان

رهبر انقلاب اسلامی، دلاوری و شجاعت مردم استان کردستان را از ویژگیهای بارز آنان دانستند و در عین حال افزودند: انصافاً زیباییهای برجسته تری نیز در مردم این منطقه وجود دارد که ایمان، اخلاق خوش مهربانی فکر روشن طبیعت زیبا شعرلطیف و ادبیات والا از جمله آنها به شمار می رود.

سخنان مقام معظم رهبری در اجتماع عظیم مردم کردستان سه شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸

رهبر انقلاب اسلامی همچنین منطقه کردستان را سرزمین ایمان، فرهنگ و هنر صفا و وفاداری خواندند و افزودند: مجاهدتهای مردم رشید این خطه که با هوشیاری، توطئه دشمن را در اولین و حساس‌ترین سالهای عمر نظام تشخیص دادند و مردانه در مقابل آن ایستادند از یاد ملت ایران نخواهد رفت.

ثبات علاقمندی و وفاداری مردم کرد به میهن و انقلاب خود :«مردم کرد نشان دادند که به میهن خودشان و به انقلاب خودشان و به نظام جمهوری اسلامی علاقمند و وفادارند و این بزرگترین مشتی بود که به سینه‌ی دشمنان وارد آمد.»

و در جایی دیگر میفرمایند کردستان دژ مستحکم انقلاب است .

چنان چه در موارد بالا ذکر شد رهبران انقلاب اسلامی ضمن افتخار به کرد و کردستان و سعی در پیشبرد مسایل اقتصادی کردستان هیچگاه به انکار و ستیز برنخواسته اند و همیشه اجتماع تحت چتر اسلام و وحدت امت اسلامی را خواستار بوده اند

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران :

در فصل دوم قانون اساسی در اصل پانزدهم موضوع زبان، خط، تاریخ و پرچم رسمی کشور مورد تأکید واقع شده است: «زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد، مکاتبات، تمدن رسمی و کتب درسی باید به این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبان های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس در کنار زبان فارسی آزاد است .

فصل سوم قانون اساسی اختصاص به حقوق ملت و شهروندان ایران دارد که در آن سیاست های خردمندانه و منطقی با رویکردی مبتنی بر انصاف و عدالت در خصوص کلیه اقوام و نژادها ملحوظ نظر قرار گرفته است.

اصل نوزدهم- مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ ، نژاد ، زبان ، و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود.

 در هیچ جای این قانون اساسی نمیتوان ذره ای از تبعیض را یافت همه جا حقوق و احترام و تضمین است و بالاترین تضمین هم همین تصریح در قانون اساسی است

 

صدا و سیما و نشریات :

در قانون سازمان صدا و سیما خط مشی کلی و اصول برنامه های صدا و سیما آمده است که در رابطه با قوام ایرانی اهم آن عبارتند از :

 صدا و سیمای جمهوری اسلامی متعلق به تمامی ملت است و باید شکل دهندۀ زندگی و اموال تمامی اقوام و اقشار مختلف کشور باشد(ماده ۷).

انتشار هر مطلبی که موجب لطمه زدن به احساسات دینی، وحدت ملی و ایجاد تشنج در جامعه شود ممنوع است.(ماده ۱۹).

وجود شبکه های تلویزیونی و رادیوهای استانی و برون مرزی به زبان کردی تا کنون به تقویت فرهنگ کردی پرداخته اند ..

 نشریات کردی هم از ابتدای پیروزی انقلاب تا کنون آزادانه به فعالیت های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی پرداخته اند و از حمایت جدی نظام جمهوری اسلامی برخوردار بوده اند .

نتیجه گیری :

من یک کردم یک کرد ایرانی و هدفم تنها مقایسه بود بین زندگی خودم بعنوان یک کرد ایرانی و یک نفر به عنوان کرد ترکیه

کردها در تاریخ معاصر ترکیه با انکار شدید و تبعیض و جنگ روبرو بوده اند هیچ حق و حقوق فرهنگی و اجتماعی نداشته اند تنها انکار بوده و انکارنه روزنامه ای داشتند و نه تلویزیونی نه حتی هویتی قانونی و اعتراف شده برای همین است که در اواخر سال ۲۰۱۸ منکر وجود کردها در ترکیه میشوند

اما من به عنوان یک کرد ایرانی

از اوایل انقلاب مورد اعتراف و احترام امام خمینی بوده ایم و رهبر انقلاب بارها و بارها به بیان خصایص نیکوی اکراد و دلاوری و شجاعت آنها پرداخته اند

در قانون اساسی که بالاترین مرجع قانون گذاری و مادر سایر قوانین است حقوق من به عنوان یک کرد کاملا تثبیت و تضمین و اعتراف شده اند

از کلیه حقوق فرهنگی خودم برخوردارم و بالاترین سطوح آزادی فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و دینی خودم را دارم

برای همین است که به بودن و زیستن و آزادیم در این سرزمین افتخار میکنم و با افتخار میگویم من یک کرد ایرانیم من یک کرد ایرانی آزادم

4 Comments

  1. قابل توجه مسعود بارزانی و مصطفی هجری و حسین یزدانپناه و رهبران کومله و سایر کسانی که امید به نوکری اردوغان و ترکیه بسته بودند

  2. M__________Drik:
    ?دریڪ یا زریڪ?

    نام اولین سکه زر دوران باستان،
    میراث ارزشمند و سندی معتبر از تاریخ کهن، معرف قدمت و ریشه اصلی دو ایل بزرگ زاگرس نشین (دیرڪ و زیرڪ)

    دیرڪوند(دریڪوند) مهمترین ایل کهن منطقه بکر و سرسخت رشته کوه زاگرس است، این ایل بزرگ زاگرس نشین از طوایف فراوانی تشکیل شده و محل سکونتش منطقه ای معروف به “بالاگریوه” که به معنای بالانشین است میباشد، منطقه ای که زمانی جایگاه شاهان ساسانی، اشکانی و هخامنشیان بوده و در دل خود یکی از ۶ گنجینه بزرگ جهان، همان (گنج بزرگ کلماکره) را جای داده و نشان از ناگفته های سر بر مهر بسیار دارد.
    ▫همچنین مردمان این ایل کهن بجز ایران در استانهای کردنشین کشورهای عراق، ترکیه و شهرستان (دیرک) استان حسکه سوریه نیز سکونت دارند.
    ▫ولادیمیر مینورسکی تاریخدان و ایرانشناس روسی و دیگر پژوهشگران تاریخ، دریکوندها، اتابکان لرستان و والیان (سلورزی) را از طایفه جنگروی معرفی میکنند.
    ▫امیدواریم روزی توسطه افراد محقق و تاریخ پژو، با کمک از میراث بجامانده از دوران کهن (اشیاء، نامها، منطقه و…) بدور از داستان و روایات نادرست، بصورت علمی، مستند و صحیح به تاریخ واقعی این کهن دیار دست یابیم، باسپاس

  3. طایفه های دارای پسوند (وند) دو دسته اند ۱- گروهی که در دوران هخامنشیان بنام پیشه و شغل نیای خود به آن معروف شدند، مانند (دریک وند = خزانه دار ) . (سپه وند = نگهبان سپاه) . (دال وند = مسئول دالها (عقابها) . (ترکاش وند = مسئول تیر و کمانها و ..) ۲- گروهی که بعد از ظهور اسلام بنام پدران و محل سکونت خود به این نامها معروف شدند مانند (حسن وند) . (بیرانوند) . (حاجی وند) . و …

  4. ?دریڪ یا زریڪ?

    نام اولین سکه زر دوران باستان،
    میراث ارزشمند و سندی معتبر از تاریخ کهن، معرف قدمت و ریشه اصلی دو ایل بزرگ زاگرس نشین (دیرڪ و زیرڪ)

    دیرڪوند(دریڪوند) مهمترین ایل کهن منطقه بکر و سرسخت رشته کوه زاگرس است، این ایل بزرگ زاگرس نشین از طوایف فراوانی تشکیل شده و محل سکونتش منطقه ای معروف به “بالاگریوه” که به معنای بالانشین است میباشد، منطقه ای که زمانی جایگاه شاهان ساسانی، اشکانی و هخامنشیان بوده و در دل خود یکی از ۶ گنجینه بزرگ جهان، همان (گنج بزرگ کلماکره) را جای داده و نشان از ناگفته های سر بر مهر بسیار دارد.
    ▫همچنین مردمان این ایل کهن بجز ایران در استانهای کردنشین کشورهای عراق، ترکیه و شهرستان (دیرک) استان حسکه سوریه نیز سکونت دارند.
    ▫ولادیمیر مینورسکی تاریخدان و ایرانشناس روسی و دیگر پژوهشگران تاریخ، دریکوندها، اتابکان لرستان و والیان (سلورزی) را از طایفه جنگروی معرفی میکنند.
    ▫امیدواریم روزی توسطه افراد محقق و تاریخ پژو، با کمک از میراث بجامانده از دوران کهن (اشیاء، نامها، منطقه و…) بدور از داستان و روایات نادرست، بصورت علمی، مستند و صحیح به تاریخ واقعی این کهن دیار دست یابیم، باسپاس

نظر خود را ارسال کنید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.